onsdag den 30. oktober 2013

En kæmpe naturoplevelse (og en lille smule billedspam)

I efterårsferien fik min familie og jeg os en kæmpe naturoplevelse, som jeg slet ikke kan lade være med at dele med jer.
Min far skulle grave en busk ned, da han pludselig stødte på det her enorme hvepsebo.


Så tænker du måske "Nå, var det bare et hvepsebo du ville fortælle om", og ja, det er det, men seriøst, se lige størrelsen på det bo, da det var blevet gravet ud.

Skovl for scale
Og her begynder mit lille billedspam så, for hvor tit er det lige at man får mulighed for at se et hvepsebo i den størrelse så tæt på.

Det er vildt hvordan de bittesmå søjler kan holde lagene adskilt

Næsten færdig udklækkede hvepse i deres pubber

Her har vi adskilt to af lagene

Hvepsene laver celler ligesom bierne
For god ordens skyld vil jeg tilføje at vi godt er klar over at hvepse er 'fredelige' nyttedyr, men da boet lå meget tæt på både vejen og vores hus (og vi allerede havde forstyrret dem), fandt vi det nødvendigt at aflive dem.

3 kommentarer: